Hangi hallerde gusül abdesti almak gerekir? Gusül abdesti nasıl yapılır? - HobiTat
Gönül DünyamKültürSosyal-ToplumsalYaşam

Hangi hallerde gusül abdesti almak gerekir? Gusül abdesti nasıl yapılır?

Gusül abdesti; erkek ve kadınlarda cünüp (cenabet:  İslam’a göre cinsel ilişkide bulunduğu veya vücudundan meni çıktığı hâlde henüz boy abdesti alarak temizlenmemiş olan kişi) ve ayrıca kadınlarda hayız ve nifas gibi hükmî kirlilik hâllerinin giderilmesi için ağız ve burun dâhil bütün bedeni yıkamak suretiyle yapılan özel temizlik demektir. Dinimiz İslam’a göre Gusül abdesti nasıl alınır? Hanefilere göre Guslün farzları nelerdir? Gusül abdesti ne demektir? Gusüle nasıl niyet edilir? Guslün sünnetleri nelerdir? Hangi hallerde gusül abdesti almak gerekir? Gusül abdesti nasıl yapılır?

Gusül abdesti almak ne zaman gerekir?

Kur’ân-ı Kerîm’de, “Eğer cünüp iseniz, iyice temizlenin (yıkanın)” (en-Nisâ suresi, 4/43 ayetler;  ve el-Mâide suresi, 5/6 ayetler) buyrulmaktadır. Hz. Peygamber’in (s.a.s.)sünnetinde de ihtilam olma (rüyada cinsel duygular yaşayıp vücuttan meni çıkması hali) veya cinsel ilişki sonucu cünüplük olması hâlinde veya kadınlarda hayız ve nifas halleri sonrasında gusül abdesti almak emredilmiştir (Buhârî, Gusül, 22, 28 [282, 291]; Müslim, Hayız, 87-88 [348-349]; Ebû Dâvûd, Tahâret, 118, 127 [314, 359]).

Dinimiz İslam’ın kurallarına göre Gusül abdesti nasıl alınır? Gusül abdestinin farzları nelerdir?

Gusül abdesti, ağza bolca su alıp boğaza gargara edecek ağızı iyice çalkalamak, buruna burun kemikleri sızlayacak şekilde bolca su çekmek ve bütün vücudu hiç kuru yer bırakmayacak şekilde yıkamak suretiyle alınır. Burada sayılan işlemler Hanefîler’e göre guslün farzlarıdır. Birinin eksik bırakılması hâlinde gusül geçersiz olur. Bu guslün farzlarını yerine getirerek yıkanan bir kişinin gusül abdesti tamamlanmış olur. Guslün bu farzlarından başka bir de sünnetleri vardır. Sünnetler de yapılırsa gusül abdesti daha güzel olmuş olur.

Guslün Sünnetleri nelerdir? Gusül abdestinin Sünnetleri de yerine getirilerek gusül şöyle alınır:

Gusletmek isteyen kimse önce “Euzu billahi mineşşeytanirracim Bismillahirrahmanirrahim” der ve, “Niyet ettim Allah rızası için boy abdesti almaya” diyerek niyet eder. Sonra ellerini bileklere kadar yıkadıktan sonra edep (haya) yerlerini temizler.

Bundan sonra Ellerini yıkar ve sağ avucuyla ağzına üç kere bolca su alır ve her defasında ağzını boğazına kadar gargara edecek şekilde ve suyu dişlerinin arasına da ulaştıracak şekilde iyice çalkalar. Sonra sağ eli ile üç defa burnuna bolca su çeker ve her defasında burnunu temizler. Daha sonra namaz abdesti gibi abdest alır. Daha sonra vücudunda bir necaset/maddî kirlilik (boya, oje, geçici dövme vb suyun vücuda ulaşmasını engelleyecek şeyler) var ise onu temizler.  Sonra da vücudunun her tarafını iyice hiç kuru yer kalmayacak şekilde yıkar. Guslettiği yerde su birikiyorsa, son olarak ayaklarını yıkayıp gusül abdestini tamamlar.

 

Boya, oje, zamk ve benzeri maddeler gusül abdestine engel olur mu?

Gusül veya abdest alırken, yıkanması gereken organların kuru yer kalmayacak şekilde yıkanması gerekir. Aksi hâlde gusül veya abdest geçerli olmaz. Dolayısıyla, gusül abdesti veya abdest alacak kimsenin bedeninde veya abdest organlarında suyun deriye ulaşmasına engel olacak bir madde bulunmamalıdır (Aliyyü’l-kârî, Fethu bâbi’l-‘inâye, 1/73).

Ancak mesleğini icra ederken tırnaklarına boya yapışan boyacı veya tırnaklarının arasına çamur girip de çıkartamayan çiftçi ve benzeri meslek sahipleri bundan müstesnadır. Ustanın ve meslek sahibinin elinde veya vücudunda bulunan boya, zamk vs abdest veya gusüle engel olmaz. Çünkü bu tür mesleklerle uğraşanların bundan kaçınmaları mümkün değildir. (el-Fetâva’l-Hindiyye, 1/4, 5; İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, 1/154). Bu kimseler için cilde yapışan ve tırnak aralarında kalan hamur, mum, zamk, boya vb. şeyler abdest ve gusle engel olmaz.

Fakat isteğe bağlı olarak vücuda sürülen ya da yapıştırılan ve suyun bedenle temasına engel olan boya, oje, ruj gibi maddeler, bu ruhsatın (izinin) dışındadır. Böyle maddeler suyun bedenle temasına engel olursa abdest ve gusle de engel olurlar. Bu maddelerin abdest veya gusülden önce giderilmesi, cildin üzerinden silinmeleri ve çıkarılmaları gerekir. Bir tabaka oluşturmadığından Saça sürülen jöle abdest ve gusle engel olmaz.

 

Gusül abdesti nasıl bozulur? Bir kişi nasıl cünüp olur? Hangi hallerde gusül abdesti almak gerekir?

Gusül Abdesti Nasıl Bozulur Erkekler için – Kadınlar için?

Gusül abdestinin aşağıda açıklanan dört durumda alınması gerekir. Bunlar:

1- Meni gelse de gelmese de cinsel münasebette bulunmak

2- Herhangi bir durumda üreme organından şehvetle meni gelmesi

3- İhtilam durumu: Bir kimse uykudan uyandığı zaman ihtilam olduğunu hatırlamazsa ancak elbisesine meni bulaştığını görürse yine de gusül abdesti alması gerekmektedir. Uykusunda ihtilam olduğunu hatırlayan bir kimsenin elbiselerine meni bulaşmadıysa o zaman gusül abdesti almasına lüzum yoktur. Kadınların da ihtilam oldukları zaman gusül abdesti alması gerekmektedir.

4- Kadınlarda adet ve lohusalık dönemlerinin sona ermesiyle gusül abdesti alınması gerekir.

 

  • Cuma ve bayram namazlarından önce, hac veya umre için ihrama girerken, Arafat’ta vakfe için gusül gerekmese de gusül abdesti almak sünnettir.

Gusül Abdesti Gerektiren Ve Gerektirmeyen Durumlar Nelerdir?

Gusül abdesti almayı gerektiren haller:

  • Erkek ve kadının cinsel ilişkide bulunması,
  • Herhangi bir sebeple vücuttan şehvetle meninin çıkması, (aşırı yük altında zorlanma, korku gibi haller bunun dışındadır.)
  • Rüyada ihtilam olup (cinsel rüya görüp) meni geldiğinde,
  • Kadınlarda hayız akıntısı kesilmesinden sonra
  • Doğum yapmış kadınlarda nifas kanının kesilmesi sonrası

Gusül alınması gereken haller:

Meninin dışarı çıkması ve erkek ve kadının cinsel ilişkide bulunması

  • Dokunmak, bakmak, düşünmek veya rüyada ihtilam olmak suretiyle şehvetle gelen meninin dışarı çıkması, erkek ve kadının cinsel ilişkide bulunması hallerinde cünüplük meydana geldiğinden dolayı yıkanmak farz olmaktadır.
  • Cinsel ilişkide bulunan kadın ve erkekten meni gelmese dahi her ikisi de cünüp olur ve gusül almaları gerekir. Meni, şehvetle gelen ve tenasül organı yoluyla dışarı çıkan beyaz ve koyu bir sıvıdır.
  • İhtilam olan ya da cinsel ilişkide bulunan kişi, idrar yapmadan ya da epeyce yürümeden yahut uyumadan yıkanıp sonra kendisinden meninin kalanı çıkarsa tekrar gusül alması gerekir.
  • İdrar yaptıktan ya da epeyce yürüdükten yahut da uyuduktan sonra yıkandığı takdirde kalan meninin daha sonrada şehvetsiz olarak çıkmasından dolayı tekrar yıkanması gerekmez.
  • Bir kimse, uykudan uyanınca ihtilam olduğunu hatırlar ve üzerinde bir yaşlık görürse gusül alması gerekmektedir. Uykudan uyanınca ihtilam olduğunu hatırlamayan ancak üzerinde yaşlık gören kişinin de gusül alması gerekir. İhtilam olduğu halde bir yaşlık yoksa ya da dışarıya meni çıkmamışsa yıkanması gerekmez.
  • Yeni Müslüman olan bir kimse cünüp ise gusül alması farzdır. Adet halinde ya da lohusa iken Müslüman olan bir kadının adet veya lohusalık dönemlerinin bitmesiyle gusül alması gerekir.

*Mezi Nedir: Tenasül organından şehvetsiz olarak çıkan beyaz ve ince bir sıvıdır. Mezinin gelmesi gusül yapmayı gerektirmez, fakat abdesti bozar.

*Vedi Nedir: İdrarın peşinden tenasül organından çıkan koyu ve bulanık bir sıvıdır. Vedinin çıkmasından dolayı da gusül gerekmez.

Kadınlarda Hayız Akıntısının Kesilmesi

Kadınların adet hali sona erince gusül abdesti almaları farzdır.

Doğum Yapmış Kadınlarda Nifas Kanının Kesilmesi

Yeni çocuk doğuran kadının lohusalık hali bitince gusül abdesti alması farz olur.

Gusül abdesti gerektirmeyen durumlar şunlardır:

  • Mezinin gelmesi. Mezi beyaza yakın ince bir sudur ve erkeğin kadınla yakınlaşması veya cinsel düşünceler sonucu erkeğin vücudundan çıkar. Bu sudan dolayı gusül gerekmez.
  • Vedinin gelmesi. Vedi normal idrardan sonra çıkan ve idrardan daha koyu bir ifrazattır. Bundan dolayı da gusül gerekmez.
  • Üzerinde veya giysilerinde ıslaklık görülmeden ihtilam olmak.
  • Ağır bir yük kaldırma veya yüksek bir yerden düşme gibi bir sebeple -şehvetsiz olarak- meninin çıkması guslü gerektirmez.
  • Şehvetle yerinden ayrılan meninin şehvetsiz bir hâlde dışarıya çıkması. Bu, İmam Ebû Yusuf’a göredir. Hanefi mezhebinin diğer iki imamı olan İmam-ı Azam ve İmam Muhammed’e göre ise bu durumda gusül gerekir.

(Vehbe Zuhaylî, I, 275)

 

Kaynak : balkayatv.com, haberturk.com, kurul.diyanet.gov.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir